Dva světy/ zero fee, zero benefits

avatar
(Edited)

Je mi celkem jedno, jak splinterland DHF proposal dopadne, ani nemám v plánu hlasovat. Hive i splinterlands jsou dva světy, které mohou celkem jednoduše fungovat jeden bez druhého. Pokud se Matt rozhodne Hive opustit a přejít na chain s lepšími vyhlídkami, půjdu taky a asi s tím nebudu mít sebemenší problém. Pokud to ekosystému Splinterlands pomůže, tak budu zvažovat, jestli to i nepodpořím.

Hráče play2earn her blockchainy nezajímají. Nebo jen ve chvíli, kdy řeší vstup, nebo exit. Kamarád třeba kupoval v Chaos Legion general sale 40tis CL packů. Vstup tedy přes milion CZK. Kdyby to kupoval za Hive, tak by potřeboval zřejmě všechny burzy světa, kde je Hive zalistovaný. Vstup přes ETH/BTC úplná pohodička na pár kliknutí. Ten týpek mne vlastně k SPL přivedl, hraje to déle a do teď nerozumí tomu, jak funguje RC, že existuje jiná platforma, než PeakD a že tu je třeba Česká komunita. Je mu to jedno. A asi tak 99% české earn2play komunity to má stejně.

Blockchain by měl být s těmi nft hrami v symbióze. Ale Hive ze svých dapps neprofituje a je vcelku jednoduché vysvětlit proč. Na všech smartchainech to funguje tak, že existuje grant, ze kterého se financuje vývoj aplikací. Aplikace přivedou uživatele a traffic na síti. Traffic přináší feečka = důvod proč se chainům vyplatí podpora vývojářů. A v tom je kámen úrazu, protože na Hive feečka nejsou. Síť tedy z toho, že se na ni něco děje mít přínos nemůže.
Zero-fee policy jsem zpočátku vnímal u blockchain her jako výhodu, ale během těch pár let researche jsem zjistil, že to úplně fajn není. Když totiž za transakce neplatíte poplatky, tak můžou dělat uživatele píčoviny. Třeba pronajímat karty za 0.00001$ na den, nebo podhazovat co tři vteřiny nejnižší sell ordery na různých asetech, třeba o 0.00001Hive. Obojí je dost zkurvený, domrdává to trading a přímo to nahrává různým automatizačním službám a robot tradingu. O tom jsem už psal, tak se nebudu opakovat. Kdybych byl nový uživatel, který by chtěl na Hive trejdovat NFTs a hrát hry... a tohle zjistil, tak se síti obloukem vyhnu.

Splinterland DHF proposal osobně vnímám jako test, ve kterém nejde o peníze. Matt je potřebuje na marketing a až přijde správný čas (retail money influx do altů a gamefi), tak potřebuje na to být ready. A půl mega, nebo 3000$/denně ho nevytrhne a bude muset ty prachy shánět i jinde. Kdo chápe, kolik věci stoji, tak ví, že to jsou drobáky. Matt má Hive rád a pár věcí pro Hive udělal. Taky o něm hezky mluví, kdykoliv má k tomu příležitost. Hlavně o bezpečnosti a zero-fee. Ale jak jsem psal. Hráče to nezajímá. Ti nic na Hive vyvíjet nebudou. Pokud se Hive komunita rozhodne tenhle projekt nepodpořit a nastaví Mattovi fakáče, tak se podle toho zařídí. Je odhodlaný udržet hru na živu za každou cenu a po 4 letech sucha, kdy se železné zásoby tenčí je pro něj extrémně důležité tu mnohaletou práci ve správný čas podpořit hromadou škváry a nenechat si utéct další býčí cyklus.

Splinterlands mám rád a řekl bych, že jsem dost mrhal časem na Hive článkami se SPL tématikou. Toto je s nejvetší pravděpodobností posledni. Hivery to totiž taky nezajímá. Každý, kdo bude ať už jakkoliv hlasovat by si měl ale uvědomit, že Splinterlands je to nejlepší, co Hive síť kdy potkalo.
Pokud si myslíte, že je splinterlands sračka, tak mi řekněte, proč tu nic lepšího není? Proč všechny ty ostatní hry vypadají, jako sólo projekty průměrného studenta informatiky? Proč mají trading volume, jako školní bufet na základce v maloměstě? Proč na té skvělé síti Hive o které se nikde nemluví, nikde se o ní nepíše, tak nic není? Proč každý update sítě trvá milion let a stojí jako osídlení planety?
Když jsou příležitost na grafech překonat bearish formaci a několikaletý downtrend, tak se nic neudělá a všem je jedno, že to padá dál do sraček. Polepilo se nějaký debilní auto... ok cool. I Splinterlands team dělal v bullrunu píčoviny a pálil prachy za kdejakou sračku, když už neměl. Byla to přehnaná doba, kdy se zdálo, že jsou prostředky na promo nevyčerpatelné a že vše se 100x zúročit a poroste do nekonečna. Teď je ale situace jiná, v marketingu by se prachy pálit neměly a každá investice tímto směrem 100x zvážit.

Neprojde proposal a bude širšímu okruhu lidí naprosto zřejmé, že Hive dobrá síť není. Jak už několikrát zmiňoval @godfish ... jsme to my. Hive nemá své Sailory a gatekeepery. Nemá ani Muska, ani jiné celebrity, kteří by Hive šilovali. Přijde mi, že spíš tak nějak přežívá z minulosti, z doby před forkem, ve které jsem Steem neznal. A ty úplně největší ryby z téhle doby, kteří mají teď největší hybnou sílu, tak spíše než osvěta a influx nových uživatelů zajímá, jak se na tom co je nejvíce nažvýknout. Jak urvat pro sebe větší koláč než ostatní. Některé z nich jsem poznal a vím, jak se chovají. Je to nicméně logické a umí hrát na obě strany (podle toho, jestli potřebují prodat, nebo koupit). Bude to také nejvíce o nich, jestli proposal projde, nebo ne.
Nabízí to také dobrou příležitost pro finanční spekulaci. Když půjde Splinterlands jinam, můžeme se těšit na nové Alltime low. Kdybych byl teď v jiném rozpoložení a měl více času, tak ty pozice v Hive začínám likvidovat. Mám ale jiné starosti, tak to nechám nějak dopadnout a třeba to bude ve finále dobře :)



0
0
0.000
5 comments
avatar

Z toho, co čtu, asi bude lepší, když Splinterlands půjdou o dům dál. Osobně mi přijde, že je to hra za zenitem, i čísla tomu celkem nasvědčují - klesá počet hráčů, transakcí, cena tokenů... Není to zábava. A pokud jsem správně pochopil, nedávné změny více lidí naštvaly než potěšily. Mají se tam jen točit peníze? Pak to možná může fungovat - jako takové převlečené kasino.

Uživatel, který nemá ponětí, na jaké síti funguje, nemá pro tu síť valnou hodnotu. Pokud jí neplatí poplatky. Poplatky nicméně takovou hru, jako je Splinterlands, podle mého zlikvidují. Je plná mikrotransakcí, postavená na tom, že na Hive jsou zdarma.

0
0
0.000
avatar

Já ty čísla zase tak černé nevidím. Naprostá většina nft her si v posledních letech prošla slušnou katarzí. Hratelnost a zábava je stále stejná, jako 4 roky zpátky. Jen je víc edicí, karet, módů her, kombinací... přibyly brawly, těžba na landech, hra nepadá co 20minut a brutálně se zaříznuly botfarmy. Nedávné změny se museli stát, chápu je a dokázal jsem se s nimi nějak vyrovnat. Jestli je víc potěšených, nebo pohoršených neřeším - zajímá mne, co má smysl longtherm. Casino to každopádně je... Možná o něco větší, než altcoiny a crypto všeobecně.

Hra bude fungovat i jinde o to strach nemám. Spíš naopak to vnímám tak, že to jsou právě laciné rentaly, které vzali kartám a všemu ostatnímu hodnotu, jelikož už je nebylo nutné karty vlastnit. Podstupovat to riziko investice a držet hodnotu. S rental marketem hodnoty karet okamžitě spadli. Stejně tak s postupem času začala padat hodnota odměn. Dost lidí si spočítalo hodnotu pronájmů, hodnotu odměn a bez poplatků začali tahat hodnotu všeho ven ze stovek až tisíců účtů.
V jeden jediný den (první den CL general sale) prodali 6milionů packů. Kvůli slavnému zero-fee policy a záplavě robotů to tokenomiku hry málem položilo o dva roky později. Nebudu se zlobit, když tyhle mikrotransakce nebudou nadále možné.
Věci které nejsou nutné už teď běží off-chain, protože v předchozím peaku zjistili, že překračují limity sítě. 4 dny kvůli tomu překopávali kód a jestli se nepletu, tak například ranked hry běží offchain na externích serverech. Buy ordery, sell ordery, rental market ordery, přesuny karet a jejich delegace. Tohle všechno by si feečka pro síť zaslouží. Možná i otevírání packů a levelování karet.

0
0
0.000
avatar

Nedávno jsem na googlu vyhledával něco ve smyslu publikování na decentralizovaném blockchainu, a google mi vracel desítky a desítky odkazů na steem, a skoro nic na hive. Nevím, čím to je (a nemyslím si, že by to bylo nadměrným užíváním strojových překladů). Prostě mám jen pocit, že hive je oproti steemu po všech stránkách mimořádně utajovaný projekt.

0
0
0.000
avatar
(Edited)

Tohle je o SEO optimalizaci. Je možné, že mají indexovací roboti zakázaný přístup. Nebo, že ho neindexují z jiných důvodů. Jak moc dobře se obsah vyhledává závisí i na tom, jak dlouho už to na internetu visí. Hádám, že ty články na Steemu jsou staré třeba 6+ let... můžou mít třeba i přehlednější strukturu. Já třeba žádný odborník na SEO nejsem, ale když na Googlu napíšu "Splinterlands návod" tak už mi vyjíždí můj srandaweb na prvni pozici. Strojové překlady podle mě s indexováním prohlížečů nemají nic společného.

Edit: nikdy jsem to nezkoumal, ale teď to vidím... a jeden z problémů souvisí s označením skupin, kde článek publikuješ. Třeba skupina český je doména 2.řádu s názvem "hive-128464". A tohle je věc, kterou ti ten indexovaci robot zaznamená ještě před nadpisem článku. Trochu debilní 😃

Edit 2: nemáš ani možnost to SEO u jednotlivých článku nijak optimalizovat. Když chceš aby ti ten článek vyskakovat na Googlu, musíš mu dát ideálně stejný název, stejný nadpis a v samotném textu to slovní spojení, které myslíš že budou lidé hledat ještě třeba 5x zmínil. Ideálně v každém odstavci

0
0
0.000